lauantai 10. joulukuuta 2011

Kristina Carlson: William N. Päiväkirja

Nyt se on sitten luettu: syksyn paras romaani, Kristina Carlsonin William N. Päiväkirja! Miten lyhyessä (153 sivua) voikaan sanoa niin paljon! Pariisissa asuva jäkälätutkija William Nylander on ärtyisä vanha jäkälätutkija, joka kirjaa elämäänsä aika ankeissa oloissa päiväkirjaansa. Ja kuinka yksinäinen hän onkaan!

"17. 2. 1899 Minä olen perin ikävä ihminen jopa omaksi seurakseni. Kun C. aikanaan asui samassa huushollissa, juttelimme päivittäin, vaikka kumpikaan meistä ei ole puhelias, enkä minä voi siteää lörpöttäviä naisia. Minun elämääni hallitsevat a) vastahanka b) riita c) kiukku d) epäluulo. Kukaan ei rakasta minua, mutta enhän minäkään rakasta ketään. Väsyttää kovasti. Juon veteen sekoitettua burgundia. Huoneessa + 15."
Kirjailijan ajatuksia voi kuunnella täältä

2 kommenttia:

  1. Pakko tunnustaa, etten ole tähän mennessä lukenut mitään Kristina Carlsonilta (lehtijuttuja lukuun ottamatta:) ), vaikka taitavaksi kirjoittajaksi hänet tiedänkin. Mutta nyt on kyllä pakko korjata tilanne ja lisätä heti tämäkin romaani joulupukin listalle. Muistelen, että tuoreimman Kuukausiliitteen jutussa Finlandia-ehdokkaiden parhaimmasta aloituksesta oli myös tämä mukana arvioitavana. Romaanilla oli vetävä aloitus, jossa yhteen virkkeeseen oli saatu mieletön määrä informaatiota. Jo silloin kiinnostuin ja nyt vielä lisää. Myös tuo poimimasi kohta vaikuttaa yhtä houkuttelevalta. Ehdottomasti lukulistalleni tämänkin!

    VastaaPoista
  2. Darwinin puutarhurinkin olen lukenut, mutta tämä uutukainen vakuutti enemmän. Melkein tekisi mieleni lukea kirja uudelleen. Hyvä hankinta - enkä ole mikään kustantajan bulvaani!

    VastaaPoista